måndag 26 september 2016

Helgrunda med sällskap

Sonen följde med på cykel idag. Jag hade hoppats på lite draghjälp, men det var snarare jag som drog honom istället.

Vi bunkrade upp med lite smågodis i en påse, och en liten vattenflaska i fickan, och gav oss iväg. Han låg efter mig hela tiden, och jag väntade in, bad honom att försöka ligga bredvid för att ge draghjälp, småprata lite mm, men det var svårt. han blev trött. Vi pausade första gången med första godisbiten efter 1 km (utanför receptionen till Campingen). Sen satt vi på en sten vid 2 km. Vid 3 km var vi under vägen i tunneln och petade i gruset med en pinne. Sen höll han ut till ca 4,5 km då vi kom fram till lekplatsen vid Kärna kyrka. Där lekte vi (han) i klätterställningen och gungorna en stund och sen orkade vi sista biten hem igen, förbi åkern upp i skogen.

Mitt inne i skogen vid Kärna Mosse körde vi fartlek, på hans initiativ faktiskt. Jag fick springa lite i förväg, så kom han i full fart på cykeln och jag hängde med så långt jag orkade. Det var kul, men jag orkade så klart inte så många sådana rusher. Klockan mätte mitt maxtempo till 3:04 min/km. Bra gjort av mig!

På det stora hela kunde jag ändå konstatera att det gick hejdlöst långsamt (ca 10 min/km i snitt inklusive pauserna), men jag blev aldrig trött under turen egentligen. Jag orkade hela tiden springa, det var sonen som bromsade. Sådana pass är också värdefulla!

Jag kommer definitivt att ta med honom igen, men nästa långpass (vilket förhoppningsvis blir i eftermiddag) föredrar jag nog att köra ensam trots allt. Liiite snabbare ska det nog gå. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar