måndag 10 oktober 2016

Köpa cykel

Gaaah! It's a djungle out there!

Här står jag med min gamla trotjänare, en fem år gammal treväxlad 28tums Biltema Citybike med trasig handbroms. Den tar mig till och från jobbet varje dag, och ibland på olika ärenden in till stan eller liknande. Visst har jag funderat på att byta ut eländet, men den rullar, den tar mig från punkt A till punkt B, och så är det bra med det.

Och nu ska jag cykla tjejvättern. 10 mil på cykel. Självklart vill jag ha en mer ändamålsenlig cykel. Men, hur hittar jag en? Hur i hela friden ska jag veta vad jag ska ha? Vad har du för budget frågar nån. Inte vet jag! Jag har ingen aning om vilket pris som kan tänkas vara rimligt för en nybörjarcykel. Jag vet inte ens vilket sökord jag ska använda för att googla fram det. ”cykel” kan betyda så många olika sorter. Vad heter den cykel jag ska ha? Racer? Landsvägscykel? Nåt annat? Vad är egentligen en hybrid? Och när jag väl hittat en cykel som på bild ser ut ungefär som jag tror en lämplig cykel ska se ut så är det inte tumstorlekar man ska titta efter. Nejdå. 28 tum är helt fel i det här sammanhanget. 51 säger vi kanske. Eller 60? Inte vet jag?! Vad är det för storlekar? Vad ska jag kika efter för features i övrigt? Kan jag köpa en begagnad cykel, eller bör jag ah en ny för att våga lita på den? Är det nåt märke man bör spana efter? Nåt märke man bör hålla sig ifrån? Hur många växlar? Jisses… jag får hjärtklappning bara av att fundera på det. Hur ska det här gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar