fredag 20 januari 2017

Andas ut under vatten

Jag tog open water dykarcertifikat för ett gäng år sen. Då minns jag att ett av mina största problem var att andas under vatten - trots regulator och annan utrustning. Den mentala blocken att hålla andan under vattenytan... Jag har inte dykt sen dess (fast då var jag både i Australien och Thailand i flera veckor så det var ändå lätt värt pengarna!) men jag har samma mentala spärr fortfarande. Jag märker det vldigt väl på crawlkursen. Vi har inte riktigt kommit till andningsmomentet än, försöker fortfarande koordinera ben, armar och huvud, men vår kursledare uppmanar oss att andas ut under vattnet så att vi kan bara andas in ovanför vattenytan.

Mhm. Joråsåatt...

Jag kämpar. Jag håller andan en god stund, sen tvingar jag mig att blåsa ut med kraft. Det blir jättekonstigt. Sen håller jag på att drunkna för att mitt invanda andningsmönster från alla annan träning är att andas ut genom munnen och in genom näsan. Tänk själv hur bra det blir att hålla andan i tio sekunder. Komma på att man gör det, tänka "blås ut, blås ut!", blåsa ut med kraft (inte andas normalt alltså, det vet jag inte hur man gör på beställning tydligen) och sen direkt försöka dra in luft genom näsan. Inte så bra.

Till nästa tisdag ska jag köpa en sån här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar