fredag 3 februari 2017

Tävlingsdag

Igår kväll låg luften tung i stugan av alla vallaångor. Det finns två stycken vallaställ, här i stugan, som har körts hit från Linköping i olika bilar. Alla de andra längdskidåkarna vallade för fullt. Det var glidvalla och fästvalla, och vallaväck gör om gör rätt. Jag satt still i en fåtölj och tittade på och tänkte att jag klossar på nåt lager i spåret precis före start. Lite pga lat, lite pga mindervärdeskomplex eftersom flera av dem har vallaboxar större än en stor verktygslåda med sig... Någon gav mig till och med en liten gliring om att jag kanske också borde bry mig om skidorna.

Hur som helst.  Efter frukost kände jag att det var dags att lägga på ett lager VR45. Detvar den vallan jag redan hemma i linköping trodde att jag skulle använda. Jag skulle starta sist av alla (en halvtimme efter förste startande) så jag tog det lugnt i stugan. Plötsligt kom en av de mest entusiastiska vallarna småspringande tillbaka till stugan. "jag måste valla om! Jag har inget fäste! Vad lägger ni på?" det var en kille hemma också "ja, swix blå extra..."  "nej, nej, nej. Det är ju det jag har!  Det funkar inte! Idag behöver man VR45, och det har jag inte."  Då höll jag fram min lilla plastpåse med tre vallaburkar. "du kan få låna av mig". Ridå. Dagens bästa ögonblick. Det kommer jag att leva på länge. :)

Sen tävlade vi. Jag deltog i D40 10km. Jag kom på tredje plats! (av tre startande i den tävlingsklassen, men medalj är medalj!). Officiell tid 59:20. Det är jag nöjd med,även om en annan kille i min stuga körde 20 km på 57 minuter...

Efter lunch gav jag mig ut igen. Ett varv på Burusjöspåret, drygt 12 km. Jag blev trött, men det är så fint spår, och jag hade riktigt trevligt.

Just nu planerar jag att ta fjället runt strax efter frukost, en lång lunchpaus, och sen Burusjöspåret igen imorgon eftermiddag, kanske inklusive våffla i våffelstugan. Jag skulle egentligen vilja simma lite imorgon med.  Öva crawl och andning. Vi får se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar